MISS NUFFNANG

Wednesday, August 3, 2011

Apple Cinnamon Crepe

Semalam mase blogwalking, ternampak la apple cinnamon crepe recipe kat blog orang. Tetiba rase teringin la...cam sedap jer. I called hubby, mintak belikan apple ngan cinnamon powder. Mintak tolong hubby sebab tempat kerje dia dekat ngan Sogo.



Senang ajer buat tu, macam kita buat lempeng...cuma crepe ni lempeng orang putih kot...Cuma kite kene buat inti apple dan masukkan dalam lempeng tu.




Sedap....tu inti apple cinnamon  terkeluar dari crepe nye...

Resepi apple cinnamon crepe:

Untuk crepe: tepung, susu segar ( i guna susu kotak), sedikit garam, sedikit butter dan sebiji telur. Pastikan bancuhan cair dan tidak berketul. Boleh pakai blender untuk sebatikan bancuhan . I tak tuliskan kuantiti sebab main agak jer..

Tuangkan 3 sudu bancuhan tepung dalam kuali ( crepe pan kalau ade, atau kuali buat roti jala pun boleh, tapi i pakai kuali biasa jer...hihihi..), kalau boleh biar dalam bentuk bulat dan senipis yang mungkin. Terbalikkan lempeng tu bila warna dah kekuningan (masak).

Untuk inti: Kupas sebiji apple  dan potong dadu. Gaulkan dengan sesudu gula ( nak lebih pun boleh ). Cairkan butter di dalam periuk, dan masukkan apple tadi. Kacau kacau dan tambah satu sudu teh serbuk cinnamon.  Masak sampai apple tu lembut.

Masukkan inti ke dalam crepe, dan buat la cam mane pun asalkan inti tu terletak di dalam crepe tu. I gulung jer cam kuih ketayap.


Sedap sungguh apple cinnamon crepe ni...apple tu yang masam manis sedap dimakan bersama lempeng nye. Terima kasih hazila di my small kitchen.blog. I ubah suai resepi ni dari ur blog.



No comments:

Post a Comment