MISS NUFFNANG

Tuesday, July 12, 2011

Pengalaman Mengerjakan Umrah dan Ziarah

Ni nak citer pasal pengalaman mengerjakan umrah. Memang la skrang ni ramai yang dah tulis pasal pengalaman umrah mereka, tapi this one is from my experience and my point of view la...


Selepas 2 jam flight dari Dubai, kami pun sampai ke King Abdul Aziz Airpot di Jeddah.

Selepas itu, kami teruskan perjalanan dengan bas ke Madinah dahulu.


Pakej umrah yang kami ikut ni ialah selama 10 hari, makne nye , 3 hari di Madinah dan 7 hari di Mekah. Oleh kerana i, hubby dan mak bertiga satu bilik, so bayaran nye ialah RM3333 je ( harga masa tu la...skrang..tak de dah harge cam ni...)



Kami sempat sampai di hotel sebelum waktu maghrib, so...cepat cepat masing masing bersiap ke Masjid Nabawi. Di Madinah, kami stay kat Taibah Hotel, sangat dekat ngan Masjid Nabawi.


(sorry skali lagi, i tak dapat upload gambar...tak tau la problem ape plak ni..next time, kalau tak de problem i akan upload gambar yek !!)

Hati di pagut rase syahdu tatkala menjejakkan kaki ke dalam Masjid Nabawi ni...Orang tetap ramai jugak..namun masih ade tempat untuk i dan mak .


Tak dapat nak digambarkan perasaan semasa melihat makam Rasullullah yang di pagari kayu berukir berserta makam sahabat Baginda ( tapi..mase i pegi mengerjakan haji beberapa tahun selepas tu..dah di tutup habis pagar kayu tu ). Juga apabila melihat kubah hijau dari luar Masjid Nabawi, rase syahdu terus terus wujud. Syukur alhamdulillah...i berpeluang menziarah makam baginda..



Di Madinah, selain dari beribadat di Masjid Nabawi, kami di bawa ke pasar kurma, ke masjid Qiblatain, masjid Quba, Bukit Uhud, Perkuburan Uhud, Perkuburan Baqi'...Semua tu destinasi wajib bagi yang datang ke Madinah.



Pada hari ke 3, kami bertolak ke Mekah menaiki bas. Sampai di Bir Ali, kami turun untuk solat sunat dan terus berniat ihram untuk umrah. Sepanjang jalan, memang nampak tanah gersang je dan padang pasir.  Kami berhenti makan di sebuah restoren tepi jalan ( macam kite punye R & R la...) sebelum meneruskan perjalanan ke Mekah.


Sampai di Mekah, beg kami diletakkan di lobby hotel, iaitu hotel Assalam dan kami terus ke Masjidilharam untuk jamak solat magrib isyak..dan kemudian dengan dipimpin mutawwif, kami mengerjakan umrah. Kali pertama melihat Kaabah...tak tau nak gambarkan perasaan i...sayu je rase nye...di samping sangat sangat bersyukur...i dijemput menjadi tetamu Allah...Kami berada di Masjidil haram sampai jam 3 pagi, barulah kembali ke bilik hotel. Badan terasa begitu letih sekali. Esoknye...kami bertiga terbangun pada masa subuh dah nak sampai ke penghujung waktu...Ya Allah...letih betul tu...



Esok nye kebetulan hari tu hari Jumaat, jadi dapat la i ngan mak bersolat jumaat di masjidilharam tu...dan dengar khutbah yang dibaca dalam bahasa arab...


Rupa rupa nye...itu la last i dapat bersembahyang kat Masjidilharam...sebab nye balik dari solat Jumaat tu..i di datangi "rakan baik "...Waaa.. sedey betul sebab datang dari jauh jauh tetiba uzur plak...Hubby nasihat kan bebanyak bersabar,ade la hikmah Nya kann atas setiap apa yang berlaku. 


I ingat ade satu peristiwa pelik berlaku pada i..masa tu ade orang negro berniaga jam tangan kat kaki lima hotel. Hubby nak belikan i jam tu...i cakap takpayah la... mungkin mase i cakap tu, dalam hati terdetik...ade ke jam tangan murah nak beli kan untuk i...      So.... selepas tu, mase i nak ambik wuduk untuk solat, waktu i bukak jam tangan yang i pakai tu, tali nye terus tercabut dari jam....Masya Allah...Tuhan bayar cash kat i... Terus i cakap kat hubby dan minta ampun...Betul la orang cakap, kat Tanah Suci Mekah ni, bukan setakat mulut kena jaga...ape yang terlintas kat dalam hati pun perlu dijaga gak...


Di Mekah, kami dibawa ziarah ke Jaa'ranah tempat miqat bagi sesiapa yang nak berniat ihram, ke Hudaibiyah (juga tempat miqat) dan ladang unta, ke Mina untuk melihat khemah khemah yang digunakan pada musim haji, ke jamratul Aqabah tempat melontar pada musim haji, ke Jabal Rahmah dan ke Jabal Thur. Semua tu adalah destinasi wajib bagi orang yang datang ke Mekah.


Sampai la hari terakhir di Mekah...i masih lagi uzur...orang lain buat tawaf widak, i plak terpaksa la berdiri di luar Masjidilharam yang pandangannye nampak terus ke Kaabah dan melambai Kaabah tu sambil berdoa semoga Allah jemput i lagi datang ke tempat yang suci ini...

No comments:

Post a Comment